گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد سوم
خلاصه و بررسی


ما مجموعا سی و شش چهره از چهره‏های مشخص فقهاء را از زمان غيبت صغرا
يعنی از قرن سوم هجری تاكنون كه به پايان قرن چهاردهم هجری قمری نزديك‏
می‏شويم معرفی كرديم . ما چهره‏هائی را نام برديم كه در دنيای فقه و اصول‏
شهرت زيادی دارند ، يعنی همواره از زمان خودشان تا عصر حاضر نامشان در
درسها و در كتابها برده می‏شود . البته ضمنا نام شخصيتهای ديگر غير از اين‏
سی و شش چهره نيز برده شد . از مجموع آنچه گفتيم چند نكته معلوم می‏گردد
:
الف . از قرن سوم تاكنون فقه يك حيات مستمر داشته و هرگز قطع نشده‏
است . حوزه‏های فقهی بدون وقفه در اين يازده قرن و نيم دائر بوده است .
رابطه استاد و شاگردی در همه اين مدت هرگز قطع نشده است . اگر فی المثل‏
از استاد بزرگوار خود مرحوم آية الله

بروجردی شروع كنيم می‏توانيم سلسله اساتيد فقهی ايشان را تا عصر ائمه‏
اطهار به طور مسلسل بيان نمائيم . چنين حيات متسلسل و متداوم يازده قرن‏
و نيمی ظاهرا در هيچ تمدن و فرهنگ ديگر غير از تمدن و فرهنگ اسلامی وجود
ندارد . استمرار فرهنگی به معنی واقعی ، كه يك روح و يك حيات ، بدون‏
هيچ وقفه و انقطاع ، طبقات منظم و مرتب و متوالی را در قرونی اينچنين‏
درازمدت به يكديگر پيوند دهد و يك روح بر همه حاكم باشد ، جز در تمدن و
فرهنگ اسلامی نتوان يافت . در تمدن و فرهنگهای ديگر ، ما به سوابق‏
طولانی‏تری احيانا بر می‏خوريم ولی با وقفه‏ها و بريدگيها و انقطاعها .
همچنانكه قبلا نيز ياد آوری كرديم ، اينكه قرن سوم را كه مقارن با غيبت‏
صغرا است مبدأ قرار داديم نه بدان جهت است كه حيات فقه شيعه از قرن‏
سوم آغاز می‏شود ، بلكه بدان جهت است كه قبل از آن عصر ، عصر حضور ائمه‏
اطهار است و فقهاء شيعه تحت الشعاع ائمه‏اند و استقلالی ندارند . والا
آغاز اجتهاد و فقاهت در ميان شيعه و آغاز تأليف كتاب فقهی به عهد
صحابه می‏رسد . چنانكه گفتيم اولين كتاب را علی بن ابی رافع ( برادر
عبيدالله بن ابی رافع كاتب و خزانه دار اميرالمؤمنين علی ( ع ) در زمان‏
خلافت آن حضرت ) نوشته است .
ب . برخلاف تصور بعضی ها ، معارف شيعه و از آن جمله فقه شيعه تنها به‏
وسيله فقهاء ايرانی تدوين و تنظيم نشده است . ايرانی و غير ايرانی در آن‏
سهيم بوده‏اند . تا قبل از قرن دهم هجری و ظهور صفويه ، غلبه با عناصر غير
ايرانی است وتنها از اواسط دوره صفويه است كه غلبه با ايرانيان می‏گردد
ج . مركز فقه و فقاهت نيز قبل از صفويه ايران نبوده است . در ابتدا
بغداد مركز فقه بود . سپس نجف وسيله شيخ طوسی مركز شد . طولی نكشيد كه‏
جبل عامل ( از نواحی جنوبی لبنان فعلی ) و پس از آن و قسمتی مقارن با آن‏
، حله كه شهر كوچكی است در عراق ، مركز فقه و فقاهت بود . حلب ( از
نواحی سوريه ) نيز مدتی مركز فقهاء بزرگ بوده است . در دوران صفويه بود
كه مركزيت به اصفهان انتقال يافت و در همان زمان حوزه نجف وسيله مقدس‏
اردبيلی و ديگر اكابر احيا شد كه تا امروز ادامه دارد . از شهرهای ايران‏
، تنها شهر قم است كه در قرون اول اسلامی ، در همان زمان كه بغداد مركز
فقاهت اسلامی بود ، وسيله فقهائی نظير علی بن بابويه و محمد بن قولويه به‏
صورت يكی از مراكز فقهی در آمد همچنان كه در دوره قاجار وسيله ميرزا
ابوالقاسم قمی صاحب قوانين نيز احيا شد و بار ديگر در سال 1340 هجری‏
قمری يعنی در حدود 56 سال پيش وسيله مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائری يزدی‏
احيا شد و اكنون يكی از دو مركز بزرگ فقهی شيعه است .
عليهذا ، گاهی بغداد ، زمانی نجف ، دوره‏ای جبل عامل ( لبنان ) ،
برهه‏ای حلب ( سوريه ) ، مدتی حله ( عراق ) ، عهدی اصفهان و دورانهائی قم‏
مركز نشاط فقهی و فقهاء بزرگ بوده است . در طول تاريخ مخصوصا بعد از
صفويه در شهرهای ديگر ايران از قبيل مشهد ، همدان ، شيراز ، يزد ، كاشان‏
، تبريز ، زنجان ، قزوين ، و تون ( فردوس فعلی ) حوزه‏های علميه عظيم و
معتبری بوده است ولی هيچيك از شهرهای ايران به استثنای قم و اصفهان ، و
در مدت كوتاهی كاشان ، مركز فقهاء طراز اول نبوده و عالی ترين و يا در
رديف عاليترين
حوزه‏های فقهی به شمار نمی‏رفته است . بهترين دليل بر نشاط علمی و فقهی‏
اين شهرها وجود مدارس بسيار عالی و تاريخی است كه در همه شهرستانهای‏
نامبرده موجود است و يادگار جوش و خروشهای علمی دورانهای گذشته است .
د . فقهاء جبل عامل نقش مهمی در خط مشی ايران صفويه داشته‏اند . چنانكه‏
می‏دانيم ، صفويه درويش بودند . راهی كه ابتدا آنها بر اساس سنت خاص‏
درويشی خود طی می‏كردند اگر با روش فقهی عميق فقهاء جبل عامل تعديل نمی‏شد
و اگر وسيله آن فقهاء حوزه فقهی عميقی در ايران پايه گذاری نمی‏شد ، به‏
چيزی منتهی می‏شد نظير آنچه در علويهای تركيه و يا شام هست . اين جهت‏
تأثير زيادی داشت در اينكه اولا روش عمومی دولت و ملت ايرانی از آن‏
گونه انحرافات مصون بماند و ثانيا عرفان و تصوف شيعی نيز راه معتدل تری‏
طی كند . از اينرو فقهاء جبل عامل از قبيل محقق كركی و شيخ بهائی و
ديگران با تاسيس حوزه فقهی اصفهان حق بزرگی به گردن مردم اين مرز و بوم‏
دارند .
ه . همان طور كه شكيب ارسلان گفته است : " تشيع در جبل عامل زمانا
مقدم است بر تشيع در ايران " . و اين يكی از دلايل قطعی بر رد نظريه‏
كسانی است كه تشيع را ساخته ايرانيان می‏دانند . بعضی معتقدند نفوذ تشيع‏
در لبنان وسيله ابوذر غفاری صحابی مجاهد بزرگ صورت گرفت ( 1 ) . ابوذر
در مدت اقامت در منطقه شام قديم كه
شامل همه يا قسمتی از لبنان فعلی نيز بود ، همدوش مبارزه با ثروت‏
اندوزيهای معاويه و ساير امويان ، مرام پاك تشيع را نيز تبليغ می‏كرد